Base motriu + el meu primer programa

Instruccions per a construir un xassís per a un vehicle: base motriu

PROGRAMACIÓ DEL MOVIMENT D’UN VEHICLE

En aquest apartat anem a realitzar el nostre primer projecte EV3. El vehicle realitzarà les següents tasques:

  1. Moure’s cap a davant 3 rotacions.
  2. Esperar 2 segons.
  3. Emetre so de comiat “Goodbye”
  4. Girar 180 graus
  5. Tornar al punt de sortida amb un desplaçament de 3 rotacions.

En aquest programa s’utilitzaran els blocs de programació del desplaçament del vehicle que es realitzarà amb els motors grans.

0. Crear un nou projecte

  1. Obre el programari de LEGO EV3 mitjançant Inici > Tots els programes > LEGO MINDSTORMS Education EV3 > LEGO MINDSTORMS Education EV3 o bé fent doble clic en la icona d’accés directe situat en l’Escriptori.
  2. Clic en el botó + Agregar proyecto per crear un projecte nou.

1. Moure’s cap a davant

  1. En la paleta de blocs, situada en la part inferior de l’àrea de disseny del programa, selecciona la paleta d’Accions (color verd).
  2. Arrossega el bloc Moure la direcció i connecta-ho amb el bloc d’Inici a l’àrea de disseny del programa (color verd). 
  3. Clic en el Mode del bloc Moure la direcció i tria l’opció Encès per rotacions.
  4. Una vegada definit el Mode només resta configurar els paràmetres:
    • Direcció. Si el valor és 0 es mourà cap a davant en línia recta. En aquest cas és el valor triat. Aquest valor oscil·la entre -100 i +100 indicant una trajectòria més corba a l’esquerra o a la dreta en funció del valor introduït.
    • Potència. Per defecte el valor és 50. Pot oscil·lar entre -100 i +100 per indicar gir del motor cap a davant o cap a enrere i amb quina intensitat.
    • Rotacions. Indica el nombre de voltes que executarà el motor. En aquest cas el definirem a 3.
    • Detenir al final. Si està marcada aquesta opció, el motor es detindrà després d’executar el moviment especificat.

2. Esperar 2 segons

  1. En la paleta de blocs de Flux (color taronja) arrossega i col·loca el bloc Esperar
  2. Prem en el botó de Mode i tria l’opció Temps
  3. Clic en el nombre de segons i introdueix 2 segons.

3.  Emetre un so de comiat

  1. Des de la paleta d’Accions (color verd) arrossega el bloc So per situar-ho en la seqüència de programació. 
  2. En la cantonada superior dreta fes clic per triar el nom de l’arxiu d’àudio associat.
  3. Tria Arxius de so Lego > Comunicació > Goodbye

4. Gir de 180 graus

  1. En la paleta de blocs, situada en la part inferior de l’àrea de disseny del programa, selecciona la paleta d’Accions (color verd) i arrossega el bloc Moure la direcció per connectar-ho al final de la seqüència de programació. 
  2. Clic en el Mode del bloc Moure la direcció i tria l’opció Encès per rotacions
  3. Una vegada definit el Mode només resta configurar els paràmetres:
    • Direcció. Defineix el valor com +100 perquè giri en el sentit de les agulles del rellotge. Si defineixes -100 girarà en sentit contrari.
    • Potència. Per establir un gir suau defineix com a potència entre 10 i 20.
    • Rotacions. Indica el nombre de voltes que executarà el motor. En aquest cas el gir de 180 graus del vehicle ho aconseguirem amb 1 volta (potser amb 0,97-0,98).
    • Detenir al final. Si està marcada aquesta entrada el motor es detindrà després d’executar el moviment especificat. 

5. Retorn al punt de sortida

  1. Per acabar situa un bloc Moure la direcció similar al primer per executar el moviment de retorn.
  2. Clic en el Mode del bloc Moure l’adreça i tria l’opció Encès per rotacions.
  3. Una vegada definit el Mode només resta configurar els paràmetres:
    • Adreça. 0 perquè vagi en línia recta.
    • Potència. Per defecte el valor és 50.
    • Rotacions. Indica el nombre de voltes que executarà el motor. En aquest cas havíem establert 3.
    • Detenir al final. Si està marcada aquesta opció, el motor es detindrà després d’executar el moviment especificat. 

6. Fi del programa

  1. Durant l’execució d’un programa aquest es deté quan s’aconsegueix l’últim bloc de la seqüència. No obstant això és bona pràctica situar un bloc Detenir programa al final. Aquest bloc es pot trobar en la paleta blava marí d’Avançats

7. Guardar el projecte

  1. En la barra de menús tria Arxiu > Guardar projecte com …
  2. Defineix la carpeta de destí i introdueix el nom del projecte. Per exemple: PrimerProjecte.
  3. Clic en el botó Acceptar.

8. Executar el programa

  1. Connecta el bloc EV3 a l’ordinador usant el cable USB.
  2. Des del programari de Lego EV3, en el panell de Hardware clica en el botó Descarregar per enviar el programa dissenyat.
  3. Retira el cable USB.
  4. A la pàgina Arxius del bloc obre la carpeta PrimerProjecte, selecciona l’entrada Programa i prem en el botó Central per executar-ho.

Informació extreta de canaltic, de CEP de Lanzarote.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *