El detector d’obstacles

INTRODUCCIÓ AL SENSOR ULTRASÒNIC

No saps com fixar el sensor ultrasònic al xassís? Fes clic a les següents instruccions.

En aquest projecte el vehicle haurà de moure’s des de la posició inicial fins a detenir-se en la posició final sense tocar els obstacles (ex: llibres) descrivint la següent seqüència:

  1. Moure’s cap a davant. Es desplaçarà cap a davant mentre no detecti la proximitat d’un obstacle.
  2. Esperar fins a detectar proximitat. Quan detecti el primer obstacle, el sensor ultrasònic llançarà un valor límit (10 cm) i deixarà passar al següent bloc.
  3. Gir a l’esquerra. Girarà en el sentit antihorari una amplitud de 90 graus.
  4. Moure’s cap a davant. Es desplaçarà cap a davant mentre no detecti la proximitat del següent obstacle.
  5. Esperar fins a detectar proximitat. Quan detecti el segon obstacle, el sensor ultrasònic llançarà un valor límit (10 cm) i deixarà passar al següent bloc.
  6. Gir a la dreta. Girarà en el sentit horari una amplitud de 90 graus.
  7. Moure’s cap a davant. Es desplaçarà cap a davant mentre no detecti la proximitat del següent obstacle.
  8. Esperar fins a detectar proximitat. Quan detecti el tercer obstacle, el sensor ultrasònic llançarà un valor limiti (10 cm) i deixarà passar al següent bloc.
  9. Detenir-se. El vehicle es detindrà en arribar proper al tercer obstacle.

En aquest programa s’utilitzaran els blocs de programació del desplaçament del vehicle que es realitzarà amb els motors grans i del sensor ultrasònic.

 

1. Moure’s cap a davant

2. Esperar fins a detectar proximitat (obstacle 1)

  1. Arrossega i connecta a la seqüència el bloc de Control de flux > Esperar. 
  2. Prem en el botó de Mode d’aquest bloc i tria l’opció Sensor ultrasònic > Comparar > Distància en centímetres.
  3. Desplega la pestanya de comparació i tria “Menor que <“. En el valor numèric introdueix, per exemple, 10 cm. Això significa que aquest bloc esperarà fins que el sensor ultrasònic detecti una proximitat d’un objecte inferior a 10 cm. Quan això ocorri deixarà passar al següent bloc en la seqüència de programació. 

3. Gir a l’esquerra

4. Moure’s cap a davant

La seqüència resultant de blocs fins a aquest moment seria:

5. Esperar fins a detectar proximitat (obstacle 2)

6. Gir a la dreta

7. Moure’s cap a davant

La seqüència resultant de blocs fins a aquest moment seria:

8. Esperar fins a detectar proximitat (obstacle 3)

9. Detenir-se

  1. En la paleta de blocs, situada en la part inferior de l’àrea de disseny del programa, selecciona la paleta d’Accions (color verd).
  2. Arrossega el bloc Moure direcció i connecta-ho amb el bloc d’Inici a l’àrea de disseny del programa.
  3. Clic en el Mode del bloc Moure direcció i tria l’opció Apagat. Aquesta manera apagarà els motors i detindrà el vehicle. 

La seqüència final dels blocs és:

EL REPTE: EL COTXE FUGITIU

Descripció
El vehicle es manté parat mentre no s’apropi un obstacle al seu sensor ultrasònic. Quan s’apropa un obstacle, per exemple la mà, a una distància inferior a 30 cm es desplaça cap a enrere i es deté quan es troba més lluny.

Regles

  1. El vehicle roman aturat al principi.
  2. El desplaçament es produeix cap a enrere quan es detecta un obstacle a una distància inferior a 30 cm.

Pistes

  1. Utilitza un bucle infinit.
  2. Quan s’abandona l’espera el mòbil es desplaça cap a enrere 1-2 rotacions i es deté tornant a esperar.

Tota la informació ha estat extreta i traduïda de la meravellosa web educativa canaltic.

Activitats sobre sensors

Fes clic aquí per a veure el document pdf amb explicacions sobre el sensor ultrasònic i el sensor tàctil i les 3 activitats relacionades amb el tema.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.